Garantie en klachten

Kwaliteit en garantie

Onze planten zijn van een uitstekende kwaliteit. Als kwekerij hebben wij dan ook ruim 20 jaar ervaring in het kweken van onder andere Thuja Brabant en andere coniferensoorten. Daarnaast worden al onze planten jaarlijks gekeurd door de Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw oftewel Nak Tuinbouw.

Wij leveren zowel coniferen in pot (in de zomermaanden) als met kluit. Deze worden gerooid uit de volle grond. Onze planten worden regelmatig ondersneden. Dit zorgt er voor dat de kluiten goed gaan wortelen. Een goede kluit is belangrijk voor het aanslaan van de plant. Het rooiseizoen loopt van medio september tot mei. Rooien is altijd afhankelijk van het weer. Bij te hoge temperaturen wordt er niet gerooid en geplant.

 

Belangrijk:

Onze Coniferen zijn gekeurd en dus vrij van ziektes. Daarnaast leveren wij bij onze kluitplanten de planten met een grote kluit voorzien van een net. De planten zijn pas gerooid na het plaatsen van de bestelling!

Wanneer u de plantinstructies volgt ( Let vooral op voldoende water en een goed doorlaatbare grond) dan mag u verwachten dat de planten goed aanslaan. Het kan gebeuren dat er een klein percentage uitvalt. Bij planten met kale wortel is een uitvalpercentage van 10 % gebruikelijk, bij planten in pot is het uitvalpercentage nihil. Planten met kluit kennen een klein uitvalpercentage van 5 % of minder. Wanneer het dus niet goed gaat met de haag na het planten dan is droogte of slecht doorlaatbare grond vrijwel altijd de oorzaak.

Wanneer u de planten ontvangt en twijfelt aan de kwaliteit van de plant neemt u dan direct contact met ons op. Dit dient binnen twee weken te gebeuren. Als wij binnen die termijn geen klachten ontvangen gaan wij er van uit dat de planten in goede orde zijn ontvangen.

Garantieplan.

Bij Kwekerij Top&Top staan we garant voor de kwaliteit van onze haagplanten. Wij willen dat u jarenlang geniet van een gezonde en dichte haag. Daarom bieden we een duidelijke garantie onder de volgende voorwaarden:


 Garantieperiode

Onze aangroeigarantie geldt uitsluitend tijdens het plantseizoen, namelijk:

  • Najaar: van 1 oktober t/m 1 december (mits er geen vorst in de grond zit)

  • Winter: van 1 december t/m 1 maart (mits er geen vorst in de grond zit)
  • Voorjaar: van 1 maart t/m 15 mei

Let op: De garantie vervalt tijdens de warme en droge zomermaanden (15 mei t/m 1 oktober) vanwege het verhoogde risico op uitdroging en plantstress. In deze periode kunnen we helaas geen aangroei garanderen, Maar bij een goede verzorging van zowel voeding en vocht komen de planten prima de zomer door.


Aansprakelijkheid en Voorwaarden

Wij geven garantie op de aangroei van uw haagplanten mits:

  • De planten correct zijn geplant volgens onze instructies.

  • Er voldoende water, voeding en verzorging is gegeven.

  • De gaaslappen om de kluiten bij het aanplanten níet zijn verwijderd.
    Deze lappen zijn biologisch afbreekbaar en beschermen de wortelkluit. Verwijdering kan schade veroorzaken en de groei ernstig belemmeren.

  • En vooral:
    Bij de eerste twijfel, verkleuring of afname in vitaliteit neemt u direct contact met ons op.

Let op:
Planten gaan niet ineens dood, maar verzwakken geleidelijk. Verkleuring of lichte verwelking is vaak het eerste signaal van achteruitgang.
Als u op dat moment snel ingrijpt (en contact met ons opneemt), kunnen we het tij vaak nog keren met gericht advies. Wacht u te lang, dan is herstel meestal niet meer mogelijk.

Belangrijk om te weten:
Het is voor ons als kwekerij vaak niet met zekerheid vast te stellen waarom planten het niet redden. Oorzaken kunnen variëren van watergebrek of verkeerde grond tot weersinvloeden of onzichtbare wortelproblemen. Veel van deze factoren vallen buiten onze controle. Daarom vragen wij om begrip en een gezamenlijke aanpak bij problemen, en doen we binnen redelijkheid ons best om mee te denken.


️ Wat valt onder garantie?

  • Uitval of sterke achteruitgang van planten binnen de garantieperiode, ondanks juiste verzorging en correcte aanplant.

  • (Deels) nieuwe levering of korting bij aantoonbaar ondeugdelijke planten of leveringsproblemen.


 Wat valt niet onder garantie?

  • Schade door hitte, uitdroging of verwaarlozing.

  • Geen tijdige melding bij eerste tekenen van problemen.

  • Verwijderde kluitlappen (gaas), waardoor wortelschade is ontstaan.

  • Schade door externe factoren (ongedierte, dieren, bodemvervuiling, etc.)

  • Planten aangeplant buiten het officiële plantseizoen.

  • Let op: het is voor ons vaak niet met zekerheid vast te stellen waarom planten niet aanslaan. Daarom is planten in een goede bodem met voldoende voeding en vocht essentieel en verzorging na levering uw verantwoordelijkheid.


Geen garantie, maar wél een oplossing

We begrijpen dat het erg vervelend is als planten het niet redden, ook al valt het buiten onze garantie.
Daarom bieden we klanten in dat geval een korting van 25% op vervangende planten, inclusief gratis bezorging tot 6 maanden na aankoopdatum.
Zo hopen we u toch een mooie, gezonde haag te kunnen bieden – ook als het even tegenzit.


Wat we nodig hebben bij een claim of tegemoetkoming

  • Foto(’s) van de plant(en) en aanplantlocatie

  • Korte beschrijving van de verzorging

  • Bevestiging dat de gaaslappen om de kluiten intact zijn gebleven

  • Tijdige melding binnen 30 dagen na levering binnen of buiten de garantieperiode


Juridische toelichting

Dit garantieplan is een aanvullende service, naast de wettelijke rechten van jou als consument. Omdat het om levende producten gaat, mogen wij redelijke voorwaarden stellen. Verzorging na levering valt buiten onze invloedssfeer. Daarom vragen wij jouw inzet én tijdige communicatie om de gezondheid van je haagplanten te waarborgen.

Heeft u vragen of ziet u iets dat u zorgen baart?
Neem direct contact met ons op. Wij staan voor u klaar om mee te denken en erger te voorkomen.

Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@kwekerijtopentop.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil.